
    

United States Court of Appeals  
 

FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT 
 

Argued November 16, 2009 Decided January 29, 2010 

No. 09-7044 

MILAN JANKOVIC, ALSO KNOWN AS PHILIP ZEPTER, 
APPELLANT 

v. 
  

INTERNATIONAL CRISIS GROUP, ET AL., 
APPELLEES 

 

Appeal from the United States District Court 
for the District of Columbia 
(No. 1:04-cv-01198-RBW) 

 

William T. O’Brien argued the cause for appellant.  With 
him on the briefs were Lisa M. Norrett, John W. Lomas Jr., 
and Malcolm I. Lewin. 

 Amy L. Neuhardt argued the cause for appellee 
International Crisis Group.  With her on the brief was 
Jonathan L. Greenblatt.  Neil H. Koslowe entered an 
appearance. 

Before: GINSBURG and GRIFFITH, Circuit Judges, and 
WILLIAMS, Senior Circuit Judge.  



 

 

2

Opinion for the Court filed by Senior Circuit Judge 
WILLIAMS. 

WILLIAMS, Senior Circuit Judge:  Milan Jankovic, also 
known as Philip Zepter, sued International Crisis Group and 
additional unnamed defendants Does 1 through 10 (“ICG,” for 
the institution or for all defendants, as appropriate) for 
defamation, false light and intentional interference with 
business expectancy.  The district court issued an order 
granting ICG’s motion to dismiss (the “Order”), J.A. 1221-28 
and Jankovic appeals.  We reverse in part, affirm in part, and 
remand for additional proceedings.  

*  *  * 

Jankovic is the founder of Zepter Group, which provides 
“a wide range of products and services, including banking, 
insurance, telecommunications, and retail sales of consumer 
products.”  J.A. 20.  ICG is a non-profit organization that 
describes itself as "working through field-based analysis and 
high-level advocacy to prevent and resolve deadly conflict.” 
International Crisis Group, Serbian Reform Stalls Again, ICG 
Balkans Report No. 145 at 30 (July 17, 2003) (“Report 145”) 
J.A. 82-124.  ICG’s “reports and briefing papers are 
distributed widely by email and printed copy to officials in 
foreign ministries and international organisations and made 
generally available at the same time via the organisation’s 
Internet site.” Id.  The language at issue in this case appears in 
ICG’s Report 145, which addresses the deceleration of 
Serbian reforms—reforms initially spurred by the 
assassination of Premier Zoran Djindjic.  We excerpt it below, 
numbering the sentences to assist discussion:   



 

 

3

[1]  The unwillingness to continue the crackdown 
reflects the power of the Milosevic-era financial 
structures that – with the rigid oversight once provided by 
the dictator removed – have transformed themselves into 
a new Serbian oligarchy that finances many of the leading 
political parties and has tremendous influence over 
government decisions.  [2]  Some of the companies were 
originally formed as fronts by State Security or Army 
Counterintelligence (KOS), while others operated at the 
direct pleasure of the ruling couple.  [3]  Under 
Milosevic, many of these companies profited from special 
informal monopolies, as well as the use of privileged 
exchange rates.  [4]  In return, many of them financed the 
regime and its parallel structures. 

[5]  Some of the individuals and companies are well 
known to average Serbs: Delta Holding (Milorad 
Miskovic), Karic (Bogoljub Karic), Pink (Zeljko 
Mitrovic), Zepter (Milan Jankovic, aka Filip Zepter), 
Kapital Banka (Djordje Nicovic), Toza Markovic (Dmitar 
Segrt), Progres (Mirko Marjanovic), Simpo (Dragan 
Tomic), Komercijalna Banka (Ljubomir Mihajlovic), 
Novokabel (Djordje Siradovic), Stanko Subotic, Dibek 
(Milan Beko), ABC (Radisav Rodic), Hemofarm 
(Miodrag Babic), AIK Banka Nis (Ljubisa Jovanovic) 
and Dijamant (Savo Knezevic) are but some of the most 
prominent.  [6]  Because of the support they gave to 
Milosevic and the parallel structures that characterised his 
regime, many of these individuals or companies have at 
one time or another been on EU visa ban lists, while 
others have had their assets frozen in Europe or the US.80  

[7]  In the popular mind, they and their companies 
were associated with the Milosevic regime and benefited 



 

 

4

from it directly.  [8]  The DOS campaign platform in 
September 2000 promised that crony companies and their 
owners would be forced to answer for past misdeeds.  [9]  
Few of the Milosevic crony companies have been 
subjected to legal action, however.  [10]  The 
enforcement of the “extra-profit” law is often viewed as 
selective and there have been only a handful of instances 
in which back taxes, perhaps 65 million Euros worth, 
have been collected.81  [11]  Most disturbing is the 
public’s perception that – at a time when the economy is 
worsening – these companies’ positions of power, 
influence and access to public resources seem to have 
changed very little. 
 

80  http://europa.eu.int/index.eu.htm#;  
       http://www.treas.gov/offices/eotffc/ofac/sdn/index.html 
81  ICG interview with Finance Minister Djelic.   

Report 145 at 17.   

Plaintiff initially alleged that the above passage (as well 
as two others in Report 145) contained defamatory statements, 
placed him in a false light, and intentionally interfered with 
his business expectancies.  Jankovic v. Int’l Crisis Group, 429 
F. Supp. 2d 165, 168-69 (D.D.C. 2006).  The district court 
dismissed these claims, characterizing the passages as “not 
capable of defamatory meaning” and ruling that, as a result, 
they could not support either of the other claims.  Id. at 179.  
In Jankovic v. Int’l Crisis Group, 494 F.3d 1080 (D.C. Cir. 
2007), we reversed the district court’s dismissal in part, 
finding that the passage excerpted above was susceptible of a 
defamatory reading.  Id. at 1091.   



 

 

5

Specifically, following the sequence laid out in Moldea v. 
New York Times Co. 15 F.3d 1137, 1142 (D.C. Cir. 1994) 
(Moldea I), we first found that, despite “numerous qualifiers,” 
a reasonable reader could construe the passage as asserting 
“that Philip Zepter, personally, was a ‘crony’ of Milosevic 
who supported the regime in exchange for favorable 
treatment” and “that Philip Zepter was actively in alliance 
with Milosevic and his regime.”  Jankovic, 494 F.3d at 1091.   

The understanding that Report 145 accused Jankovic of 
“supporting” the Milosevic regime clearly derives from 
sentences 5 and 6 of the passage.  Sentence 5 lists “Zepter 
(Milan Jankovic, aka Filip Zepter)” as belonging to the new 
Serbian oligarchy described in the first sentence.  Sentence 6 
imputes support of Milosevic (“and the parallel structures that 
characterised his regime”) to those named in sentence 5.  In 
addition, sentences 1 through 4 implied the quid pro quo 
feature that we identified (“in exchange for favorable 
treatment”).   

We note that sentences 2, 3, 4 and 6 use the pronouns 
“some” or “many,” leaving open the possibility that readers of 
Report 145 might not suppose that the companies and 
individuals named in sentence 5 were generally guilty of the 
conduct charged in sentences 2, 3, 4 and 6.  But the prior 
panel, though recognizing that the passage contained a 
number of “qualifiers,” Jankovic, 494 F.3d at 1091, could not 
have reached its interpretation unless it supposed that 
ordinary, reasonable readers could read the report as implying 
that those named in sentence 5 were guilty of supporting 
Milosevic and of receiving favorable treatment in exchange.  
Even if we disagreed with that understanding, which we do 
not, we are bound to it under the doctrine of law of the case.  
LaShawn A. v. Barry, 87 F.3d 1389, 1393 (D.C. Cir. 1996) (en 



 

 

6

banc) (“[T]he same issue presented a second time in the same 
case in the same court should lead to the same result.”) 
(emphasis in original). 

As to the defamatory quality of the assertions, we 
observed that “[m]erely associating somebody with a foreign 
government would not ordinarily be defamatory”; but, citing a 
case involving the apartheid regime of South Africa, we found 
that in this case the relationship asserted could be “sufficiently 
‘odious, infamous, or ridiculous’” to so qualify.  Jankovic, 
494 F.3d at 1091 (citing Southern Air Transport, Inc. v. ABC, 
Inc., 877 F.2d 1010 (D.C. Cir.1989)).   We remanded to the 
district court with instructions that it consider “the 
applicability and merits of . . . Opinion and Fair Comment 
Protection, the Fair Report Privilege, or the Neutral-Reportage 
Doctrine.”  Id.   

 On remand, ICG filed a motion seeking dismissal on 
grounds of opinion, fair comment, and fair report privilege.  
Jankovic opposed and also sought discovery on facts relating 
to the asserted defenses.  The district court denied Jankovic’s 
discovery motion and concluded that the passage was shielded 
by the fair report and fair comment privileges and protected as 
opinion.  Holding that the passage was non-actionable, the 
district court dismissed all of Jankovic’s claims.  Order at 2.  
The court also held that the claim for intentional interference 
with business expectancy was inadequately pled.  Id. at 6-7.   

Jankovic now challenges all these rulings.  We review the 
district court’s dismissal de novo.  Weyrich v. New Republic, 
Inc., 235 F.3d 617, 623-24 (D.C. Cir. 2001).  While we affirm 
dismissal of the claim for intentional interference with 
business expectancy, we hold that none of the privileges or 
protections raised by ICG applies to the assertions that 



 

 

7

Jankovic supported the Milosevic regime and that he received 
advantages in exchange.  Accordingly, we remand the case for 
further proceedings on the claims for defamation and false 
light.   

*  *  * 
 

A. The privileges and defenses 

 Fair report.  Under applicable District of Columbia law, 
a defendant must “clear[] two major hurdles” to qualify for 
the fair report privilege.  Phillips v. Evening Star Newspaper 
Co., 424 A.2d 78, 89 (D.C. App. 1980).  It must show, first, 
that its publication was a “fair and accurate report” of a 
qualified government source, and, second, that the publication 
properly attributed the statement to the official source.  Id.  
See also Dameron v. Washington Magazine, Inc., 779 F.2d 
736 (D.C. Cir. 1985); Prins v. Int’l Telephone & Telegraph 
Corp., 757 F. Supp. 87, 93 (D.D.C. 1991).   

There are serious problems on the score of proper 
“attribution.”  The pertinent government source is referenced 
in footnote 80 of Report 145, which contains the Uniform 
Resource Locator (“URL”) for an Office of Foreign Assets 
Control (OFAC) website: http://www.treas.gov/offices/eotffc/ 
ofac/sdn/index.html (last visited Dec. 22, 2009).  The cited 
URL is currently non-functional: the Treasury’s server returns 
an error message saying that it is not aware of the page.   

ICG asserts that those who now access that URL will be 
“automatically transfer[red] to the now-current OFAC 
webpage regarding the Specially Designated Nationals 
(‘SDN’) List at http://www.treas.gov/offices/enforcement/ 
ofac/sdn/index.html” (last visited Dec. 22, 2009).  ICG Br. at 



 

 

8

32 n.18.  Not only is that not correct, but this second OFAC 
URL is also non-functioning.   

Whatever the efficacy of the URLs as such, ICG claims 
that footnote 80 adequately attributes the defamatory 
statements to the OFAC’s frozen assets list for 1998, and to 
Executive Order 13088: Blocking Property of the 
Governments of the Federal Republic of Yugoslavia (Serbia 
and Montenegro), the Republic of Serbia, and the Republic of 
Montenegro, and Prohibiting New Investment in the Republic 
of Serbia in Response to the Situation in Kosovo (June 9, 
1998), 63 Fed. Reg 32109 (the “Executive Order”).  ICG Br. 
at 33; see also id. at 42.  We will assume in ICG’s favor that 
Report 145 adequately leads the reader to either or both of 
these sources. 

As we shall see, however, Report 145 does not give a 
“fair and accurate” report of either of them.  The apparent 
listing of Zepter Banka appears on page 40 of a 42-page 
single-spaced list that ICG offered to the district court as “a 
true and correct copy of the screen shot of SDN Changes 
1998.”  J.A. 454, 576.  At page 9 of this “screen shot” is a 
heading indicating that the names below (which include more 
than 100 banks) were added to the frozen assets list on June 
18, 1998:  

06/18/98:  The following names have been added to the 
list of Specially Designated Nationals and Blocked 
Persons in connection with an Executive Order issued by 
President Clinton blocking property of the Governments 
of the Federal Republic of Yugoslavia (Serbia and 
Montenegro), the Republic of Serbia, and the Republic of 
Montenegro, and Prohibiting new investment in the 
Republic of Serbia in response to the situation in Kosovo.   



 

 

9

J.A. 545.   

  This listing, standing alone, tells only that it occurred 
pursuant to the Executive Order and that the entities either 
were property of the Yugoslav, Serbian or Montenegrin 
governments or somehow had a role in enabling investment in 
the Republic of Serbia.  Not a word suggests that Zepter 
Banka, let alone Phillip Zepter, supported the Milosevic 
regime or received advantages in exchange.   

In the Executive Order itself, President Clinton ordered 
(with immaterial exceptions):  

[A]ll property and interests in property of the 
Governments of the Federal Republic of Yugoslavia 
(Serbia and Montenegro), the Republic of Serbia, and the 
Republic of Montenegro that are in the United States, that 
hereafter come within the United States, or that are or 
hereafter come within the possession or control of United 
States persons . . . are hereby blocked. 

63 Fed. Reg. at 32109, § 1(a).  The order defines the 
“government of the Federal Republic of Yugoslavia (Serbia 
and Montenegro)” as  

the government of the Federal Republic of Yugoslavia 
(Serbia and Montenegro), its agencies, instrumentalities, 
and controlled entities, including all financial institutions 
and state-owned and socially owned entities organized or 
located in the Federal Republic of Yugoslavia (Serbia and 
Montenegro) as of June 9, 1998.   

Id. § 5(e) (emphasis added).  It similarly defines the 
governments of Serbia and Montenegro to include all 
financial institutions organized or located in those countries.  



 

 

10

Id. §§ 5(f), 5(g).  These definitions are replicated in 
regulations of the Office of Foreign Assets Control of the 
Treasury Department.  31 C.F.R. §§ 586.306-308.   

 Later Treasury regulations explain: 

These governments are defined in §§ 586.306 and 
586.308 of the Regulations, respectively, and include “all 
financial institutions and state-owned and socially-owned 
entities organized or located” in the territories of the FRY 
(S&M) state and the Republic of Serbia, respectively, as 
well as “any persons acting or purporting to act for or on 
behalf of'” those governments. 

64 Fed. Reg. 60660/3 (Nov. 8, 1999).   

These definitions make it clear that the regulations treat 
all financial institutions as agencies, instrumentalities, or 
controlled entities of the governments of the various territories 
where they are organized or located.  As a financial 
institution, Zepter Banka would appear on the frozen assets 
list whatever its relationship was to the Milosevic regime, so 
long as it met either the locational or the organizational 
criterion.  Thus Report 145’s assertions that Zepter Banka 
gave “support” to Milosevic, and that its U.S. assets were 
frozen because of that support, are not fair or accurate reports 
of any government document ICG has identified.  
Accordingly, the fair report privilege is of no use to ICG. 

 Opinion, non-verifiable propositions.  Although the 
parties direct arguments to whether ICG’s assertions are 
“opinion,” the Supreme Court’s decision in Milkovich v. 
Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 20 (1990), made clear that the 
First Amendment gives no protection to an assertion 
“sufficiently factual to be susceptible of being proved true or 



 

 

11

false,” id. at 21, even if the assertion is expressed by 
implication in “a statement of ‘opinion,’” id. at 20.  See also 
Moldea v. New York Times Co., 22 F.3d 310, 313 (D.C. Cir. 
1994).  (ICG does not suggest that liability under the law of 
the District of Columbia might (in this respect) be narrower 
than what the First Amendment allows.) 

In finding non-verifiability, the district court focused on 
the word “crony,” Order at 4-5, which we indeed used in our 
summary of Report 145’s relevant statements.  But regardless 
of whether that epithet is verifiable standing alone, the 
question here is the verifiability of ICG’s assertions that the 
plaintiff “gave” “support” to Milosevic (sentence 6), and that 
he gave support “in exchange for favorable treatment” (as the 
prior panel summarized the reasonably understood meaning of 
the relevant sentences, see 494 F.3d at 1091).  To resolve the 
issue of “verifiability,” we need not probe arcane matters of 
epistemology; both propositions are verifiable in the practical 
sense that our legal system is ready to make decisions on the 
basis of how such issues are resolved—decisions profoundly 
impacting people’s lives.   

As to “support,” for example, the Supreme Court has 
upheld the authority of the executive branch to detain an 
individual, including a citizen, on a showing that he was 
(among other things) “‘part of or supporting forces hostile to 
the United States or coalition partners.’” Hamdi v. Rumsfeld, 
542 U.S. 507, 516 (2004) (emphasis added).  Similarly, 
whether support is offered in exchange for favorable treatment 
is analogous to the factual inquiry underlying the offense of 
bribery.  See 18 U.S.C. § 201(b) (“Whoever . . . directly or 
indirectly, corruptly gives, offers or promises anything of 
value to any public official . . . with intent . . . to influence any 
official act . . . shall be fined . . . or imprisoned for not more 



 

 

12

than fifteen years, or both.”).  If such points are verifiable 
enough to be the bases for prolonged detention, they are 
surely (at least in the potentially defamatory constructions 
understood by the prior panel) verifiable enough for 
defamation liability.   

As part of its “opinion” argument, ICG says that the 
“factual basis for the connection between Zepter and the 
Milosevic regime that this Court held could be gleaned from 
[Report 145] is fully disclosed to the reader,” and that 
therefore ICG should be immune under the doctrine that “a 
statement of opinion that is based upon true facts that are 
revealed to readers . . . [is] generally . . . not actionable so 
long as the opinion does not otherwise imply unstated 
defamatory facts.”  ICG Br. at 29 (quoting Moldea I, 15 F.3d 
at 1144-45).  But as we explained above, the proposition that 
we said a reasonable reader could derive from Report 145—
that Zepter supported the Milosevic regime or “the parallel 
structures that characterised his regime”—is based on ICG’s 
assertions in sentences 5 and 6 that Zepter or Zepter Banka 
appeared on the frozen assets list because of support that was 
provided to Milosevic.  Though Zepter Banka did appear on 
the frozen assets list, there is no evidence in the record that its 
appearance was based upon support for Milosevic, as opposed 
its simply being a financial institution in the region (and 
therefore automatically listed).  Whether or not the 
defamatory reading of the passage constitutes an opinion, this 
aspect of Moldea I protects only opinions based on true facts, 
accurately disclosed.  As ICG falsely stated the basis for the 
frozen assets lists, the doctrine is of no use to it.  See 
Milkovich, 497 U.S. at 18-19 (“Even if the speaker states the 
facts upon which he bases his opinion, if those facts are either 
incorrect or incomplete, or if his assessment of them is 



 

 

13

erroneous, the statement may still imply a false assertion of 
fact.”).  

ICG makes an additional somewhat muddled effort to 
pull the sting of Report 145.  ICG Br. at 29-35.  This portion 
of its brief appears to rely on the notion that authors of the 
report saved it from any defamatory character by sprinkling 
the pronouns “many” and “some” throughout its allegations.  
As we said earlier, that reading is inconsistent with the 
interpretation reached by the prior panel and is thus of no help 
to ICG.   

Fair comment.  ICG argues “fair comment” also as a free-
standing doctrine under District of Columbia law (separately 
from its role in ICG’s First Amendment non-verifiability 
defense).  ICG Br. at 40-41.  But a conclusion based on a 
misstatement of fact is not protected by the privilege.  See 
Washington Times Co. v. Bonner, 86 F.2d 836, 841 n.4 (D.C. 
Cir. 1936) (“[T]he facts asserted as predicate of the fair 
comment must be true . . . .”).  As we explained above, ICG 
here relies on the appearance of Zepter Banka on the frozen 
assets lists.  Those lists, however, do not buttress accusations 
that Zepter Banka or Jankovic supported Milosevic or did so 
“in exchange for favorable treatment.”  Accordingly, the key 
passages of Report 145 are not protected as fair comment. 

 In short, the excerpted passage is not protected as fair 
comment, fair report or opinion, whether for purposes of 
defamation, false light or intentional interference with 
business expectancy. 



 

 

14

B. Intentional Interference with Business Expectancy 

We have said that a plaintiff must plead, as necessary 
elements for a claim for intentional interference with business 
expectancy under District of Columbia law: “(1) the existence 
of a valid business relationship or expectancy, (2) knowledge 
of the relationship or expectancy on the part of the interferer, 
(3) intentional interference inducing or causing a breach or 
termination of the relationship or expectancy, and (4) resultant 
damage.”  Bennett Enters. v. Domino’s Pizza, Inc., 45 F.3d 
493, 499 (D.C. Cir.1995).   

For the first element Jankovic appears to rely entirely on 
allegations of harm to his business generally.  His complaint 
alleges, for example: “Plaintiffs’ businesses have suffered a 
loss of current growth and business opportunities, a loss of 
future growth and business opportunities, and a loss of access 
to markets that otherwise would have been available, 
amounting to general damages in an amount to be proven at 
trial.”  Complaint ¶ 104. 

But the first element of the tort, “a valid business 
relationship or expectancy,” appears to require rather specific 
business opportunities (to be sure, however, not ones 
necessarily manifested in any contract).  The cases invoked by 
the parties all revolve around relatively specific anticipated 
transactions:  a prospective book deal, Browning v. Clinton, 
292 F.3d 235 (D.C. Cir. 2002); “three potential sources of 
prospective employment,” Kimmel v. Gallaudet Univ., 639 F. 
Supp. 2d 34, 45 (D.D.C. 2009); development of a specific 
property in the District of Columbia, Carr v. Brown, 395 A.2d 
79, 82-84 (D.C. 1978); opportunity to represent a trustee in a 
specific litigation, Dem. State Comm. of D.C. v. Bebchick, 706 
A.2d 569 (D.C. 1998).  See also Laser Labs, Inc. v. ETL 



 

 

15

Testing Labs., Inc., 29 F. Supp. 2d 21 (D. Mass. 1998) 
(dismissing a claim for intentional interference with business 
expectancy under Massachusetts law where plaintiff failed to 
allege interference with specific expectancies).  The 
opportunities alleged by Jankovic, by contrast, appear to be 
simply the generic opportunities of any successful enterprise, 
a type of injury that can be protected by an award of damages 
in a successful defamation suit.  See Robert D. Sack, Sack on 
Defamation, Libel, Slander and Related Problems § 10.5.1 (3d 
ed. 2009) (citing cases).  Accordingly, we affirm the district 
court’s dismissal of the business expectancy claim.   

Conclusion 

 While we affirm the district court’s dismissal of 
Jankovic’s claim for intentional interference with a business 
expectancy, we reverse its dismissal of the remaining counts, 
and remand for proceedings consistent with this opinion.  

So ordered.   


